Practica si teoria

Cand am mers la facultatea de jurnalism, multi dintre prietenii care erau deja absolventi de jurnalism sau in anii superiori m-au averitzat ca teoria predata in timpul cursurilor nu o sa semene deloc cu ceea ce voi intalni in piata muncii in mod direct. M-am gandit atunci ca poate e vina insucceselor din cariera lor sau a amaraciunii din viata personala motivul pentru care vor ei cu tot dinadinsul sa ma faca sa fiu dezamagita de alegerea mea. Dar am realizat mai apoi ca nu e asa.

Fie ca e jurnalism, IT sau ce stiu eu ce alta meserie, intr-un fel sau altul, tot ne vom da seama ca nu putem respecta in totalitate ceea ce am invatat cu sarguinta in timpul cursurilor teoretice. Am concluzionat de una singura ca cele doua parti nu sunt nici paralele, dar nici nu se intersecteaza de prea multe ori. O alta supozitie a mea este ca teoria este scrisa la modul ideal. Teoreticienii cauta cea mai buna modalitate de a prezenta un fenomen, iar practica de multe ori te aduce fata in fata cu situatii neprevazute la care ne adaptam si noi cum putem. Adaptarea la situatiile neprevauzute pe care le intalnim cand ne practicam meseria aduc cu sine o multime de alte variante de a actiona, decat cele prevazute in manuale. Depinde de fiecare persoana cum abordeaza un anumit obstacol.

Poate ca in criza de timp nici nune aducem aminte sau nu intuim cum ar trebui sa procedam conform cartilor de profil, sau daca ne amintim alegem varianta mai profitabila, pentru ca, toata lumea stie, timpul inseamna bani. De cele mai multe ori, modalitatea de a rezolva o sarcina nici macar nu depinde de noi. Superiorii sunt cei care, din motive organizationale, economice, politice sau altele, decid cum se va desfasura procesul practic. Indiferent cum se petrece acest lucru, este clar ca teoria si practica difera. Ceea ce nu e tocmai rau. Asa se produc inovatiile si asa se produce evolutia. Daca am respecta tot ceea ce ne dicteaza manualele, atunci am duce niste vieti foarte plictisitoare.

No comments:

Post a Comment