Educatia in Romania este la pamant. Se stie de ani buni si totusi nu se face nimic. Programa este infecta. Incarcata cu inutilitati. Ca si exemplu voi lua limba si literatura romana. Cea din gimnaziu este esentiala sa spunem, pentru a dezvolta tanarul copil, viitor adolescenta sa vorbeasca din punct de vedere gramatical corect.
In schimb cea din liceu este de toata jena. Presupunem ca elevul deja este format. Daca este asa de ce nu incurajam elevii sa citeasca si altceva in afara de Baltagul si Ion. Inteleg foarte bine ca fac parte din literatura noastra, dar in clasa a 8-a s-a invatat Baltagul. Si basmul. Si alte opere asemanatoare.
Totusi pe langa limba si literatura romana ar trebui sa exista si literatura universala. Poate exista doar la flilialel de uman. La real sigur nu este. Sunt atatia elevi, chiar si studenti care nu au auzit de autori importanti, autori clasici. Habar nu au cine a scris Idiotul sau Mos Goriot. Opere clasice. Auzite de toata lumea. Sau cel putin asa ar trebuie.
Nu este necesara o materie cu foarte multe ora pe an. Una pe saptamana sau in cel mai rau caz din doua in doua saptamani, coreland cu alte materii importante. Ca si economia. Se face economie in clasa a 11-a, dar nu se pun accente din viata de zi cu zi. Singura chestie care o fac la economie sunt formula. Nu dezolta logica banului.
Astfel ca se trezesc ca din primul salariu isi fac credite pentru a isi achizitiona nimicuri. Cunosc pe cineva care si-a facut credit pentru un walkman si alte maruntisuri de ultima generatie. In 3 luni daca economisea cativa banuti si-l lua cu banii jos fara a mai plati dobanda.
Pe langa faptul ca exista acest deficit in educatie, profesorii nici nu fac trimiteri la carti. Umplu elevii de teorie si rareori fac cate o trimitere la fapta reala. Daca profesorii de romana se mai scapa la cate o carte buna, ceilalti in nici un caz. Profesoara noastra de romana, avand o anumita varsta, chiar iesind la pensie in clasa a 12-a si fiind probabil plictisita si satula de programa, mereu ne explica si ne povestea si alte carti. Doar cat se ne starneasca interesul si curiozitatea. Niciodata nu ne spunea finalalele. Majoritatea cartilor recomandate de ea le-am citit.
Nici macar profesorii de limbi straine nu ne recomandau carti. Literatura engleza cel putin este foarte vasta, dar nimic. A trebuit sa le gasim singuri.
La geografie de exemplu ne-a pus intr-un an sa invatam toti curentii oceanelor. I-am invatat pentru ca am dat lucrare. Si atat. Nu mai stiu nimic.
Ar trebuie sa povesteasca lucruri caracteristice, de exempu ca in Franta se gasesc printre cele mai bune vinuri. De ce ? Si atunci incepea cu teoria. Ca solul e nu stiu cum si chestii de genul.
Nu numai ca aveam si noi cultura generala dezvoltata, dar puteam argumenta. Asa am invatat atunci solurile din Europa si acum tot nu le stiu.
Paote in urmatorii ani o sa se schimbe in bine educatie. Cei din generatia mea sunt cei care au vazut si au simtit lipsurile din educatie. Daca cei la 40, 50 de ani au crescut in vremea comunismului si poate vad altfel, cei de acum la 20, 30 de ani vad exact cum trebuie.
In schimb cea din liceu este de toata jena. Presupunem ca elevul deja este format. Daca este asa de ce nu incurajam elevii sa citeasca si altceva in afara de Baltagul si Ion. Inteleg foarte bine ca fac parte din literatura noastra, dar in clasa a 8-a s-a invatat Baltagul. Si basmul. Si alte opere asemanatoare.
Totusi pe langa limba si literatura romana ar trebui sa exista si literatura universala. Poate exista doar la flilialel de uman. La real sigur nu este. Sunt atatia elevi, chiar si studenti care nu au auzit de autori importanti, autori clasici. Habar nu au cine a scris Idiotul sau Mos Goriot. Opere clasice. Auzite de toata lumea. Sau cel putin asa ar trebuie.
Nu este necesara o materie cu foarte multe ora pe an. Una pe saptamana sau in cel mai rau caz din doua in doua saptamani, coreland cu alte materii importante. Ca si economia. Se face economie in clasa a 11-a, dar nu se pun accente din viata de zi cu zi. Singura chestie care o fac la economie sunt formula. Nu dezolta logica banului.
Astfel ca se trezesc ca din primul salariu isi fac credite pentru a isi achizitiona nimicuri. Cunosc pe cineva care si-a facut credit pentru un walkman si alte maruntisuri de ultima generatie. In 3 luni daca economisea cativa banuti si-l lua cu banii jos fara a mai plati dobanda.
Pe langa faptul ca exista acest deficit in educatie, profesorii nici nu fac trimiteri la carti. Umplu elevii de teorie si rareori fac cate o trimitere la fapta reala. Daca profesorii de romana se mai scapa la cate o carte buna, ceilalti in nici un caz. Profesoara noastra de romana, avand o anumita varsta, chiar iesind la pensie in clasa a 12-a si fiind probabil plictisita si satula de programa, mereu ne explica si ne povestea si alte carti. Doar cat se ne starneasca interesul si curiozitatea. Niciodata nu ne spunea finalalele. Majoritatea cartilor recomandate de ea le-am citit.
Nici macar profesorii de limbi straine nu ne recomandau carti. Literatura engleza cel putin este foarte vasta, dar nimic. A trebuit sa le gasim singuri.
La geografie de exemplu ne-a pus intr-un an sa invatam toti curentii oceanelor. I-am invatat pentru ca am dat lucrare. Si atat. Nu mai stiu nimic.
Ar trebuie sa povesteasca lucruri caracteristice, de exempu ca in Franta se gasesc printre cele mai bune vinuri. De ce ? Si atunci incepea cu teoria. Ca solul e nu stiu cum si chestii de genul.
Nu numai ca aveam si noi cultura generala dezvoltata, dar puteam argumenta. Asa am invatat atunci solurile din Europa si acum tot nu le stiu.
Paote in urmatorii ani o sa se schimbe in bine educatie. Cei din generatia mea sunt cei care au vazut si au simtit lipsurile din educatie. Daca cei la 40, 50 de ani au crescut in vremea comunismului si poate vad altfel, cei de acum la 20, 30 de ani vad exact cum trebuie.
No comments:
Post a Comment